سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اخبار جدید پارسی بلاگ

نظر

چگونه خط درست را انتخاب می‌کنید؟ 0 تا 100 طراحی ساخت و تولید فونت [font] 100% تضمینی

به استفاده از قلم‌های سفارشی خود فکر می‌کنید؟ آیا می‌خواهید فونت‌هایی ایجاد کنید که شبیه دست خط شما باشد؟ یا می‌خواهید فونت‌های سفارشی و سرگرم کننده خود را طراحی کنید؟ در این آموزش مقدماتی‌، ما سریعترین و ساده ترین راه جهت ایجاد فونت مورد علاقه خود را به شما آموزش خواهیم داد و در پایان این آموزش‌، شما می‌توانید فونت‌های خود را طراحی کنید و فونت‌های خود را مانند فونت‌های دیگر در هر نرم افزار و نرم افزار ایجاد کنید. مانند استفاده از فتوشاپ و غیره‌، و حتی فونت‌های طراحی شده خود را در Font Market بفروشید.

برای مشاهده بیشتر کلیک کنید.

 

از آنجا که می‌خواهیم از فونت در محیط ویندوز استفاده کنیم‌، گزینه درست صادرات را انتخاب می‌کنیم.

در پنجره جدیدی که باز می‌شود‌، روی Export کلیک کنید و سپس پنجره Save As باز می‌شود. در این پنجره مسیر ذخیره font را مشخص کرده و گزینه Save as type را با فرمت TTF تنظیم کرده و گزینه Save را کلیک کنید.

 

اکنون به مسیری که فونت را ذخیره کرده اید بروید و بر روی فونت کلیک کرده و آن را نصب کنید. جهت نصب روی نصب کلیک کنید.

اکنون قلم شما آماده هست و می‌توانید از آن مانند سایر قلم‌ها در محیط‌های متنی مانند Word استفاده کنید.

 

تمام این آموزش از ترسیم تا ایجاد نامه با جزئیات بیشتر در فیلم زیر آماده شده هست و جهت درک بهتر می‌توانید این فیلم را مشاهده کنید.

در آخر باید بگویم که طراحی و ایجاد font یک کار تخصصی هست و ایجاد فونت کار آسانی نیست.

این آموزش فقط سعی دارد افراد مبتدی و یا علاقه مند به طراحی و ساخت قلم را با مفاهیم اساسی ساخت فونت و ایجاد زمینه و پس زمینه جهت ساخت font در ذهن خود معرفی کند تا اگر دوست دارند حرفه ای آن را بخوانند و دنبال کنند.

 

با چه برنامه ای باید فونت [font] را طراحی کنیم؟

در این آموزش‌، ما از Illustrator جهت طراحی فونت‌ها استفاده می‌کنیم. البته شما می‌توانید از نرم افزارهای دیگری مانند فتوشاپ جهت طراحی قلم‌ها استفاده کنید‌، اما ما از Illustrator استفاده می‌کنیم زیرا بردار و بردار هست و باعث می‌شود کیفیت فونت ایجاد شود. اگر از Illustrator جهت طراحی استفاده می‌کنید‌، بهتر هست اصول را بخاطر بسپارید تا بتوانید حروف را بهتر طراحی کنید.

 

جهت ایجاد قلم از چه نرم افزاری استفاده کنیم؟

Font Creator به شما امکان می‌دهد فونت ایجاد کرده و قلم‌های TrueType و OpenType را ویرایش کنید. رابط کاربری آسان این نرم افزار که به عنوان یکی از ابزارهای طراحی قدرتمند و مورد نیاز طراحان گرافیک و متخصصان تایپوگرافی شناخته می‌شود‌، حتی کاربران تازه کار را قادر به ایجاد قلم کرده است.

 

ابتدا به نکات مهم Font Creator خواهیم پرداخت تا بتوانیم با سهولت بیشتری فونت ایجاد کنیم.

 

جهت وارد کردن فونت به برنامه‌، روی File / Open Installed Font کلیک کنید‌، سپس لیستی از قلم‌های نصب شده بر روی ویندوز نمایش داده می‌شود. یکی از قلم‌های فارسی را انتخاب کنید.

می‌بینید که هر حرف در یک جعبه هست‌، به هر یک از آن‌ها Glyph گفته می‌شود و هر قلم بیش از 200 حروف گلی دارد‌، بنابراین شما باید هر کلمه را طراحی کنید و آن را داخل Glyph خود قرار دهید.

 

ممکن هست بپرسید‌، ما 32 گل نگاره به زبان فارسی داریم‌، پس چرا این تعداد حروف زیاد وجود دارد؟ از آنجا که شما باید نمادهایی مانند علامت سوال‌، علامت تعجب و سایر نمادها را طراحی کنید‌، بنابراین باید اشکال مختلفی را جهت هر حرف ایجاد کنید. به عنوان مثال‌، حرف ب فقط چهار حرف اول بـ  اول، ـبـ وسط و ـب آخر و ب تنها دارد. و شما باید هر یک از این کلمات را طراحی کنید.

 

اگر مشکلی دارید‌، آن را از قسمت نظرات ارسال کنید تا بتوانیم مشکل را برطرف کنیم.

 

در Font Creator‌، هر شخصیت دارای یک نماد و شناسه هست و شما باید هر شخصیت را در آواتار خود قرار دهید. به عنوان مثال‌، مقدماتی ب  شامل شناسه Ufe91 است. با کلیک کردن روی ماوس روی هر یک از حروف کوچک می‌توانید اطلاعات بیشتری از شخصیت دریافت کنید.

با کلیک بر روی هر glyph پنجره جدیدی باز می‌شود و می‌توانید شخصیت مورد نظر را در این پنجره ویرایشگر ویرایش کنید.

در این پنجره خطوط قرمز عمودی و افقی را مشاهده خواهید کرد که هرکدام از آن‌ها دارای نام هستند که مهمترین آن‌ها خط تحمل و خط پایه هست که در زیر به طور مختصر در مورد این دو خط توضیح خواهیم داد.

 

Direction line: در این پنجره خطوط عمودی قرمز رنگی را در سمت چپ و رهست کاراکتر مشاهده می‌کنید که خط تحمل نامیده می‌شوند‌، که محل و ترتیب کاراکتر را نشان می‌دهد و مرزهای کاراکترها را قبل و بعد مشخص می‌کند.

خط مبنا: خط افقی قرمز رنگی که بنام قلم پایه مشاهده می‌کنید‌، font پس زمینه (قلم صندلی) یا خط اصلی متن را نشان می‌دهد. این خطی هست که معمولاً کاراکترها در آن قرار می‌گیرند و باید به موقعیت صحیح هر کاراکتر در این خط توجه کنید. اگر دروس ابتدایی را به خاطر می‌آورید‌، پس هر حرف در خط صندلی جایگاه ویژه ای دارد‌، به عنوان مثال حرف (ب) دقیقاً روی خط صندلی بود‌، یا در حرف (l) نیمی‌از آن بالای خط و نصف بود زیر خط صندلی بود‌، بنابراین در اینجا نیز باید این قانون را در خط پایه دنبال کنید.

 

شروع آموزش:

اول از همه‌، باید بگویم که همه روند خاصی را در طراحی و ایجاد font دنبال می‌کنند‌، و روش‌های مختلفی جهت طراحی و ساخت فونت وجود دارد. من فکر می‌کنم آموزش زیر یکی از بهترین روش‌هایی هست که می‌توانید استفاده کنید که از نظر شما متفاوت هست و روش خوبی نیست‌، اما من از این روش استفاده می‌کنم که اگر می‌خواهید می‌توانید از این روش‌ها جهت ایجاد فونت استفاده کنید.

 طراحی پیام در Illustrator

 

ابتدا باید هر حرف را در Paint با ابزار Pen یا هر ابزاری که می‌خواهید طراحی کنید‌، ما هر حرف را به صورت جداگانه و در قالب AI ذخیره می‌کنیم تا به عنوان بردار به Font Creator وارد کنیم.

نکته 1: توجه داشته باشید که اگر از قلم جهت طراحی حرف استفاده می‌کنید‌، باید خودتان شکل حرف بسته را ایجاد کنید یا می‌توانید نامه را باز کنید‌، سپس از منوی Object روی Expand کلیک کنید تا شکل بسته ایجاد شود. نویسه‌های فرم باز در Font Creator پذیرفته نمی‌شوند. در تصویر زیر تفاوت حروف باز و بسته را مشاهده می‌کنید. (جهت درک بهتر می‌توانید آخرین ویدیوی این پست را مشاهده کنید).

نکته 2: می‌توانید کاراکتر تولید شده را در قالب‌های دیگر مانند PNG یا JPG ذخیره کرده و وارد برنامه شوید‌، اما اگر از این قالب‌ها استفاده کنید‌، هنگام ورود به برنامه‌، شخصیت کیفیت خود را از دست داده و شکافته می‌شود‌، بنابراین بهتر است. آن‌ها در قالب AI ذخیره می‌شوند تا بردار باشند.

 

در تصویر زیر‌، تفاوت بین تصویر وارد شده به Font Creator با فرمت AI و PNG را مشاهده می‌کنید.

در Font Creator فونت ایجاد کنید

قبل از ورود کاراکترهای طراحی شده به برنامه‌، باید نویسه‌های فارسی را تولید کنیم تا بتوانیم هر نویسه را با حروف فارسی خاص خود قرار دهیم.

 

پیام‌های طراحی شده جهت برنامه را وارد کنید:

جهت ورود به کاراکتر طراحی شده‌، بر روی شخصیت مورد نظر Glyph کلیک کنید‌، سپس در پنجره جدید از نوار ابزار‌، تصویر را وارد کرده و فایلی را که قبلاً جهت ورود به برنامه با فرمت AI ذخیره کرده بودیم‌، انتخاب کنید. (اگر بعد از انتخاب نویسه طراحی شده در برنامه مشاهده نمی‌کنید‌، نوار لغزنده را به سمت رهست یا بالا بکشید تا نویسه وارد شده را پیدا کنید)

 

قرارگیری مناسب هر حرف در رابطه با قلم‌ها:

بعد از قرار دادن هر حرف در آواتار آن‌، باید به محل قرارگیری هر حرف روی خط توجه کنید.

همانطور که در ابتدای پست ذکر شد‌، در زبان فارسی چندین فرم مختلف جهت هر حرف وجود دارد (اول‌، وسط‌، آخر‌، فقط) و هر یک از این اشکال در یک مکان خاص نسبت به خطوط قرار می‌گیرند.بنابراین باید اطمینان حاصل کنید که هر حرف بر روی خط پایه و خطوط عمودی خط تحمل به درستی قرار گرفته است.

 

نامه‌هایی که شکل اصلی دارند (مانند ب اولیه‌ و مانند آن) به دو قلم بارگذاری شده عمودی می‌چسبد.

نامه‌هایی که شکل میانی دارند (مانند مرکز‌، وسط و مانند آن) به دو قلم تحمل عمودی می‌چسبند.

نامه‌هایی که شکل انتهایی دارند (مانند انتها‌، انتها و مانند آن) به خط جهت اول می‌چسبند و از خط جهت دوم دور می‌شوند.

نامه‌هایی که یک شکل دارند (مانند پ، فقط ژ و مانند آن) به خط جهت اول می‌چسبند و از خط جهت دوم جدا می‌شوند.

 

در تصویر زیر می‌توانید محل تغییرات حرف ب را نسبت به خط تحمل مشاهده کنید.

نکته: می‌توانید font خود را در هر نقطه آزمایش کنید تا ببینید آیا این کاراکتر در محیط متن به درستی نمایش داده می‌شود یا خیر. جهت آزمایش قلم‌ها و نویسه‌ها از نوار ابزار‌، روی Test Current Font as TTF / OTF کلیک کنید تا نویسه‌ها را آزمایش کنید.

پس از قرار دادن هر یک از کاراکترها در گلویف مخصوص خود و در مکان مناسب در کنار خط اصلی و فونت لودر‌، باید نام قلم خود را وارد کنید تا به عنوان یک قلم جدید در ویندوز شناخته شود.

جهت نوشتن نام قلم‌، از منوی قلم‌، روی Properties کلیک کنید و در مقابل Font Family‌، نام قلم را تایپ کنید و در صورت تمایل‌، تنظیمات دیگر را انجام دهید.

اکنون جهت استفاده از font باید آن را خارج کرده و صادر کنیم. جهت خروج از فونت‌، از فهرست File‌، Export Font As را انتخاب کرده و نوع خروجی را انتخاب کنید.

خروجی True Type جهت استفاده از قلم در محیط ویندوز در نظر گرفته شده هست و در قالب TTF ذخیره می‌شود.

خروجی به عنوان یک font وب جهت استفاده در محیط وب صادر می‌شود و در قالب WOFF ذخیره می‌شود.